piątek, 20 kwietnia 2012

Historia Hip-Hopu

Autorem artykułu jest kajzur


Hip- Hop jest kulturą dość specyficzną. Bardzo trudno sprecyzować ją dokładnie, zamknąć w ramach, gdyż większość osób które utożsamiają się z tą subkulturą mogą się skrajnie od siebie różnic. Hip-hop to muzyka, kultura, ideologia, sposób bycia i myślenia, sposób na spędzanie wolnego czasu, a nawet całego życia...

Hip- Hop jest kulturą dość specyficzną. Bardzo trudno sprecyzować ją dokładnie, zamknąć w ramach, gdyż większość osób które utożsamiają się z tą subkulturą mogą się skrajnie od siebie różnic. Hip-hop to muzyka, kultura, ideologia, sposób bycia i myślenia, sposób na spędzanie wolnego czasu, a nawet całego życia. Kiedy uznawany był za wyraz swoistego buntu wobec panującego systemu i można powiedzieć że nadal tak jest, gdyż raperzy nie zważają na słowa krytyki i mówią to, co leży im na sercu (a przynajmniej część raperów). Rap, jako jeden z elementów tej muzyki to coś bardzo ważnego dla każdego kto jest zżyty z tą kulturą. To moment odskoczni od rzeczywistości, to czasem moment zadumy, refleksji a niekiedy i melancholii. Idąc w drugą stronę to też moment zachwytu nad stylem i techniką jaką serwują nam MC’s czy bitami które wychodząc spod produkcji czołowych producentów. To moment pewnej synergii, połączenia dwóch skrajności – refleksji i podziwu. To cos co po prostu trzeba przeżyć samemu!

            Hip-hop pojawił się na początku lat 70-tych XX wieku w murzyńskich gettach Stanów Zjednoczonych – w południowym Bronksie „czarnej” dzielnicy Nowego Jorku, wśród przemocy narkomanii i biedy, skierowany przeciwko bogatym i normom społecznym. Bezpośrednim prekursorem tejże kultury jest DJ Kool Herz, a pierwszą osobą, która nazwała zgromadzenie ludzi którzy widzieli w tym coś pięknego był DJ Afrika Bambaataa. To on jako pierwszy nazwał to „hip-hopem”. Nazwa hip hop jest kombinacją dwóch slangowych określeń — "hip" (znaczacego "teraźniejszy", "obecny") i "hop" oznaczającego specyficzny styl poruszania się.

            Jak wyglądało to wszystko na początku? Ano jako pierwszy element HH Bóg stworzył DJing. Ludzie zajmujący się tym miksowali płyty ku uciesze ludzi, bardzo często nawiązując energiczną więź z tłumem, posługując się, już wtedy, rymowanym slangiem. Komentowali, żartowali, tworzyli coś co dziś wiele osób na całej kuli ziemskiej… Kocha.

            Z tego wszystkiego wyszły jeszcze inne elementy tej kultury takie jak Rap, Graffiti czy B-boying.

            Bardzo szybko rap stał się jednym z podstawowych sposobów wyrażania swojego zdania w tamtych czasach i w tamtym miejscu. Młodzi ludzie traktowali to jako sposób wyrażenia siebie, swoich frustracji czy agresji. Był swoistym sposobem wyrażenie buntu przeciw okrucieństwu świata. Rymując, opisywali swoje wloty i upadki. Opisywali sposób życia, to co jest dla nich ważne i tak naprawdę wszystko co tylko było warte zarymowania. Przez jakiś czas to przede wszystkim Stany Zjednoczone były kojarzone z ta kulturą, lecz w latach dziewięćdziesiątych wyszedł na spotkanie innym krajom… Które przyjęły go z otwartymi rękami. I w tym momencie cała ta kultury dynamicznie przyspieszyła. Zaczęły powstawać nowe składy na całym świecie, wiele osób pokochało Hip-Hop, odnalazło w nim to czego szukało, czy to styl ubierania, czy to filozofia życia czy zwyczajną rozrywkę. Obecnie rap nie jest już kojarzony tylko i wyłącznie ze Stanami Zjednoczonymi. Bardzo szybko stał się ważną gałęzią przemysłu muzycznego, a także zdobył trwałą pozycję jako źródło inspiracji dla wielu ludzi.

 

            Co się stało w momencie gdy Hip-Hop przyszedł do Polski?

 

Na początku było słowo. Pierwszą bardziej znaną produkcją okazała się wydana w 1995 płyta Wzgórza Ya-Pa-3. Niedługo potem zaczął się prawdziwy boom wraz z pojawieniem się płyty Alboom Liroya z Kielc, okrzykniętego twórcą polskiej odmiany gangsta rapu. Mimo że płyta ta osiągnęła półmilionowy nakład, duże zachodnie koncerny w Polsce nie chciały inwestować w raperów. Wkrótce z własną płytą zadebiutował Kaliber 44 z Katowic. Płytę w nakładzie 50 tys. egz. wydała S.P. Records - mała wytwórnia, znana z płyt Kultu i Kazika, który ze swoim zespołem już w 1989 roku nagrał hiphopowy utwór "45-89", a w latach 90. Spalam się, Spalaj się! i Oddalenie - pierwsze polskie płyty rapowe. SP Records wydało również składankę, gdzie obok Kalibra i Wzgórza debiutowały młode zespoły m.in. Trials X i 1kHz z Warszawy, czy SA Prize z Częstochowy. Polscy raperzy wcześnie dopatrzyli się podobieństwa między gettami miast amerykańskich, a polskimi blokami i blokowiskami, z którymi hip-hop na stałe się zidentyfikował. Na scenie warszawskiej zaistniały zespoły takie jak Molesta, Warszafski Deszcz (dawniej 1kHz, Trzyha), ZIP Skład, wkrótce po nich OMP, Mor W.A., Płomień 81, RHX oraz bardzo aktywny od samego początku organizator i producent DJ 600 V. W Poznaniu i całej Polsce popularność zyskał Slums Attack i jego lider Peja, którego album Na legalu? dostarczył kilku hitów i okazał się dużym sukcesem, co przełożyło się również na ilość sprzedanych płyt. Z Poznania wywodzą się też min. Nagły Atak Spawacza, Gural, Owal, 52 Dębiec, Mezo.

            Przez cały ten okres rap bardzo się podzielił. W tym momencie, wg. Wikipedii, jest aż tyle odmian rapu:

 

1. Acid rap – powstały w późnych latach 80. w USA. Twórcą tego określenia jest pochodzący z Detroit raper Esham.

2. Hip-hop alternatywny – charakteryzujący się niestandardowym, eksperymentalnym brzmieniem polegającym na łączeniu muzyki hip-hop z innymi gatunkami muzycznymi.

3. Bounce - wykształcił się we wczesnych latach 90. z nowoorleańskiego nurtu hip-hopu, jest ściśle powiązany z innymi podgatunkami i stylami Dirty South, takimi jak Crunk czy Miami bass.

4. Braggadocio

5. Hip-hop chrześcijański

6. Hip-hop komediowy

7. Conscious hip-hop

8. Contemporary R&B − współczesne R&B

9. Country-rap

10. Crunk

11. Dirty rap and Pornocore

12. Electro

13. Electro-hop

14. Freestyle rap

15. Funk carioca

16. G-Funk

17. Gangsta rap

18. Ghetto house (booty house, Juke house) − rodzaj chicago house, który zaczął być rozpoznawany od 1992 roku. Charakteryzuje go korzystanie z automatu perkusyjnego typu Roland TR-808 i TR-909, oraz często wulgarnych tekstów z podtekstami erotycznymi.

19. Ghettotech

20. Grime

21. Hardcore hip hop

22. Hip hop soul

23. Hip house

24. Homo hop

25. Horrorcore

26. Hyphy

27. Instrumental hip hop

28. Jazz-hop

29. Mafioso rap

30. Merenhouse

31. Miami bass

32. Neo soul

33. Nerdcore hip hop

34. New jack swing

35. Pop-rap

36. Psycho Rap

37. Ragga

38. Rap Metal

39. Rap Rock

40. Rapcore

41. Rip-Hop

42. G-Punk

43. Swing Hip Hop

44. Snap music

45. Trip-Hop

46. Turntablism

Ja bym tu jeszcze dodał oczywiście trueschool, oldschool czy newschool.

Nasuwa się pytanie… Czy podziały w rapie mają jakikolwiek sens? Wydaje mi się ze nie, gdyż co za różnica że Ty lubisz to a ja lubię tamto? Ta sama miłość jest w Tobie i we mnie! Nie ma sensu kłócić się o to czy trueschool jest lepszy od njuskulu. To się mija z cele, gdyż HIP-HOP ma łączyć a nie dzielić!

 

Jedna miłość!

Peace!

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz